Specializări la forma de învăţământ la distanţă
Departamentul ID în colaborare cu facultăţile menţionate în continuare a proiectat, implementat şi administrat programele de studiu oferite prin ID.
Funcţionarea programelor universitare la forma ID se bazează pe principiile generale folosite la forma de învăţământ de zi, precum şi pe standardele specifice formei de învăţământ la distanţă, care sunt reflectate de Metodologia de Acreditare a Funcţionării Învăţământului la Distanţă în Învăţământul Superior elaborată de ARACIS conform Legii 1011/2001.
Departamentul ID cuprinde în anul universitar 2009-2010 următoarele facultăţi acreditate să funcţioneze la I.D. conform Hotărârii ARACIS din 17.12.2009, având 1100 studenţi:
1. Facultatea de Stiinţe Economice
2. Facultatea de Inginerie Managerială şi Tehnologică
Nr.Crt. | Facultatea | Domeniul de studii universitare de licenţă H.G. 676/2007 |
Programul de studii universitare de licenţă (Specializarea) |
Avizul ARACIS |
Forma de înv./nr. studenţi |
1. | Ştiinţe Economice | Finanţe | Finanţe şi bănci - ID | Acreditat | ID / 50 |
1. | Ştiinţe Economice | Contabilitate | Contabilitate şi informatică de gestiune - ID | Acreditat | ID / 75 |
1. | Ştiinţe Economice | Management | Management - ID | Acreditat | ID / 75 |
1. | Ştiinţe Economice | Administrarea afacerilor | Economia comerţului, turismului şi serviciilor - ID | Acreditat | ID / 50 |
1. | Inginerie Managerială şi Tehnologică | Inginerie şi management | Inginerie economică în domeniul mecanic - ID | Acreditat | ID / 30 |
1. | Ştiinţe Economice | Economie şi afaceri internaţionale | Afaceri internaţionale - ID | Acreditat | ID / 50 |
1. | Ştiinţe Economice | Marketing | Marketing - ID | Acreditat | ID / 50 |
Consiliul DIDIFR
În conformitate cu Regulamentul de organizare şi funcţionare (ROF) a Departamentului pentru Învăţământ la Distanţă şi Învăţământ cu Frecvenţă Redusă (DIDIFR) din cadrul Universităţii din Oradea, aprobat prin Hotărârea Senatului Universităţii din Oradea nr. 169 din data de 18.07.2011 (a se vedea Anexa 4 la HS nr. 169 din 18 iulie 2011 disponibilă la link http://info.uoradea.ro/topic/778.html), Consiliul DIDIFR (CDIDIFR) este prezidat de Directorul DIDIFR şi are rol deliberativ pentru aspectele ce ţin de atribuţiile sale specificate în ROF.
Consiliul DIDIFR (CDIDIFR) se constituie din: Directorul DIDIFR, Administratorul şef al DIDIFR, Decanul Facultăţii de care aparţine (care organizează) programul de studiu ID/IFR (sau un reprezentant desemnat al său), Responsabilul coordonator ID/IFR al fiecărei facultăţi organizatoare de programe de studiu în sistem ID/IFR.
La momentul actual, Consiliul DIDIFR este compus din:
Rol în CDIDIFR | Grad didactic, prenume şi nume | Funcţia | Informaţii suplimentare |
Preşedinte | Prof.univ.dr. habil. Ioana - Teodora MEȘTER | Director al Departamentului pentru Învăţământ la Distanţă şi Învăţământ cu Frecvenţă Redusă (DIDIFR) din cadrul Universităţii din Oradea |
E-mail: |
Membri | Conf. univ. dr. Voichița HULE | Decan al Facultăţii de Inginerie Managerială şi Tehnologică (IMT) din cadrul Universităţii din Oradea | E-mail: |
Prof.univ.dr. habil. Karla BARTH | Decan al Facultăţii de Ştiinţe Socio-Umane (FSSU) din cadrul Univeprsităţii din Oradea |
E-mail: |
|
Prof.univ.dr. habil. Diana SABĂU-POPA |
Decan al Facultăţii de Ştiinţe Economice (FSE) din cadrul Universităţii din Oradea |
E-mail: |
|
Conf.univ.dr. Ioana Claudia HOREA | Responsabil Coordonator ID al Facultăţii de Ştiinţe Economice (FSE) din cadrul Universităţii din Oradea |
E-mail: |
|
Prof. univ. dr. habil. Dorina POPA | Responsabil Coordonator ID al Facultăţii de Ştiinţe Economice (FSE) din cadrul Universităţii din Oradea |
E-mail: |
|
Şef lucrări dr. Ildiko PAŞC | Responsabil Coordonator ID al Facultăţii de Inginerie Managerială şi Tehnologică (IMT) din cadrul Universităţii din Oradea |
E-mail: |
|
Lect.univ.dr. Ionut ERDELI | Responsabil Coordonator IFR al Facultăţii de Ştiinţe Socio-Umane (FSSU) din cadrul Universităţii din Oradea |
E-mail: |
|
Luminita HEREDEA | Şef birou al Departamentului pentru Învăţământ la Distanţă şi Învăţământ cu Frecvenţă Redusă (DIDIFR) din cadrul Universităţii din Oradea |
E-mail: |
Consiliul DIDIFR se subordonează Consiliului de Administraţie al Universităţii din Oradea, care validează componenţa acestuia.
La şedinţele CDIDIFR pot fi invitaţi şi directorii departamentelor din cadrul Facultăţilor de care aparţin programele de studii ID/IFR, care vor avea rol consultativ. Hotărârile CDIDIFR sunt considerate regulamentare şi definitive dacă la şedinţă au participat 2/3 din membri cu drept de vot ai CDIDIFR şi dacă majoritatea celor prezenţi la şedinţă au votat „pentru”.
Atribuţiile CDIDIFR constau în următoarele:
- asigură legătura dintre facultăţile de care aparţin programele de studii ID/IFR şi DIDIFR;
- face propuneri privind iniţierea şi dezvoltarea programelor ID şi IFR organizate de DIDIFR în colaborare cu facultăţile universităţii;
- analizează şi propune spre avizare, în conformitate cu procedura aprobată de către Senat, rapoartele de autoevaluare elaborate pentru fiecare program de studiu ID şi/sau IFR, în vederea obţinerii autorizării provizorii de funcţionare şi/sau acreditării, după caz (MECTS, ARACIS, CNFPA etc.);
- face propuneri, analizează şi aprobă Planul strategic şi Planul operaţional anual privind activitatea DIDIFR;
- anual, analizează şi propune, după care înaintează spre aprobare Senatului/Consiliului de Administraţie, cuantumul taxei de şcolarizare pentru fiecare program de studii ID/IFR, în baza propunerilor Consiliilor Facultăţilor de care aparţin aceste programe de studii;
- analizează anual activitatea DIDIFR şi face propuneri de îmbunătăţire a activităţilor acestuia;
- analizează anual, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli al DIDIFR şi îl trimite spre aprobare, Senatului/Consiliului de Administraţie al Universităţii;
- propune şi ia măsuri cu privire la modul de administrare a resurselor şi activităţilor ID/IFR conform prezentului regulament, precum şi asupra administrării materialelor didactice (editare, distribuire, casare, donaţii etc.).
- asigură întreţinerea şi dezvoltarea Centrului de resurse pentru ID/IFR (CRIDIFR), care este menit să asigure posibilitatea de studiu individual, accesul studenţilor ID/IFR la Internet, la platforma de e-learning, la alte resurse de învăţare, conform standardelor de calitate pentru ID/IFR.
- asigură realizarea unui „Campus virtual” ca mijloc de instruire şi comunicare, Campusul virtual fiind o platformă electronică eficientă pentru informarea rapidă, actualizată şi structurată, într-o forma accesibilă studenţilor ID/IFR, şi în viitor, şi a altor categorii de studenţi. Campusul virtual poate fi inclus în platforma e-learning a DIDIFR.
- aprobă anual, lista nominală a tutorilor consilieri ID/IFR.
- aprobă anual, lista tutorilor instrucţionali din sistemul ID, la propunerea coordonatorilor de domeniu fundamental.
- aprobă anual, lista coordonatorilor de disciplină din sistemul ID/IFR, la propunerea Consiliilor Facultăţilor cu programe de studiu ID/IFR.
Conducerea DIDIFR
În conformitate cu Regulamentul de organizare şi funcţionare (ROF) a Departamentului pentru Învăţământ la Distanţă şi Învăţământ cu Frecvenţă Redusă (DIDIFR) din cadrul Universităţii din Oradea, aprobat prin Hotărârea Senatului Universităţii din Oradea nr. 169 din data de 18.07.2011 (a se vedea Anexa 4 la HS nr. 169 din 18 iulie 2011 disponibilă la link http://info.uoradea.ro/topic/778.html), structura de conducere a DIDIFR include: Directorul DIDIFR, Consiliul DIDIFR (CDIDIFR) şi Administratorul Şef al DIDIFR.
Consiliul DIDIFR (CDIDIFR) este prezidat de Directorul DIDIFR şi are rol deliberativ pentru aspectele ce ţin de atribuţiile sale specificate în ROF.
Consiliul DIDIFR (CDIDIFR) se constituie din: Directorul DIDIFR, Administratorul şef al DIDIFR, Decanul Facultăţii de care aparţine (care organizează) programul de studiu ID/IFR (sau un reprezentant desemnat al său), Responsabilul coordonator ID/IFR al fiecărei facultăţi organizatoare de programe de studiu în sistem ID/IFR. Detalii despre Consiliul DIDIFR se găsesc la adresa https://id.uoradea.ro/index.php/despre-didifr/consiliul-didifr.
Administratorul Şef al DIDIFR este subordonat Directorului DIDIFR şi are rol executiv.
Responsabilul coordonator ID/IFR este desemnat de către Consiliul Facultăţii care aparţine programul de studiu ID/IFR, are rol executiv şi trebuie să dispună de calificare şi experienţă dovedită în metodologia ID/IFR şi administrarea acesteia.
Conducerea operativă a DIDIFR este asigurată de Biroul DIDIFR, alcătuit din Directorul DIDIFR, Administratorul şef al DIDIFR şi 3 membrii ai Consiliului DIDIFR, desemnaţi de CDIDIFR.
Membrii structurii de conducere ai DIDIFR dispun de experienţă dovedită în dezvoltarea, implementarea şi managementul sistemului ID/IFR.
Decizie aplicare Ordin MECTS nr. 6251 din 19 noiembrie 2013
Regulamentul de organizare şi funcţionare (ROF) a Departamentului pentru Învăţământ la Distanţă şi Învăţământ cu Frecvenţă Redusă din cadrul Universităţii din Oradea a fost aprobat prin Hotărârea Senatului Universităţii din Oradea nr. 169 din data de 18.07.2011 (a se vedea Anexa 4 la HS nr. 169 din 18 iulie 2011 disponibilă la link http://info.uoradea.ro/topic/
Click aici pentru a vedea textul integral al Regulamentului de organizare şi funcţionare (ROF) a Departamentului pentru Învăţământ la Distanţă şi Învăţământ cu Frecvenţă Redusă.
Scurt istoric al DIDIFR
Învăţământul la distanţă (ID), prin natura sa este o formă flexibilă de educaţie, iar programele de studii universitare organizate la această formă de învăţământ sunt caracterizate de utilizarea unor resurse electronice, informatice şi de comunicare specifice, activităţi de autoînvăţare şi autoevaluare, completate de activităţi specifice de tutorat. Învăţământul la Distanţă este un proces educaţional care pune la dispoziţia studenţilor resurse de învăţământ – materiale de studiu tipărite, tehnici audio şi video interactive, multimedia, tehnologii de învăţare mediate de calculator sau reţele de calculatoare.
Ţinând cont de aceste caracteristici şi de dorinţa Universităţii din Oradea de a veni în întâmpinarea dorinţei de învăţare a adulţilor de azi, tot mai ocupaţi, însă în acelaţi timp, tot mai dornici de a studia şi de a se autoperfecţiona pentru a face faţă cerinţelor dinamice ale mediului socio-economic modern, Departamentul pentru Învăţământ la Distanţă (Departamentul ID), ca parte integrantă a Universităţii din Oradea, s-a înfiinţat începând cu anul univ. 1999 – 2000, prin Hotărârea Biroului Senatului Universităţii din Oradea nr.1068 /25.11.1999.
Iniţierea, dezvoltarea şi managementul programelor de studii autorizate să funcţioneze la forma de Învăţământ la Distanţă, la Facultatea de Ştiinţe Economice şi Facultatea de Inginerie Managerială şi Tehnologică, în cadrul Departamentului ID, au condus peste ani la acreditarea acestora, conform H.G. 676/ 2007, astfel:
Nr. crt. | Facultatea | Domeniul de studii universitare de licenţă H.G. 676/ 2007 | Programul de studii universitare de licenţă (Specializarea) |
1. | Ştiinţe Economice | Finanţe | Finanţe şi bănci - ID |
2. | Ştiinţe Economice | Contabilitate | Contabilitate şi informatică de gestiune - ID |
3. | Ştiinţe Economice | Management | Management - ID |
4. | Ştiinţe Economice | Administrarea afacerilor | Economia comerţului, turismului şi serviciilor - ID |
5. | Ştiinţe Economice | Economie şi afaceri internaţionale | Afaceri internaţionale - ID |
6. | Ştiinţe Economice | Marketing | Marketing - ID |
7. | Inginerie Managerială şi Tehnologică | Inginerie şi management | Inginerie economică în domeniul mecanic - ID |
În baza metodologiei de evaluare externă, standardelor, standardelor de referinţă şi listei indicatorilor de performanţă ai ARACIS, au fost ulterior reacreditate toate aceste programe de studii la forma de Învăţământ la distanţă (ID), conform adresei Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS) nr. 235/ 15.01.2010 (a se vedea pe pagina web a ARACIS, informaţia de link http://www.aracis.ro/uploads/media/Arhiva_2009_01.zip - documentul Validare_rapoarte_17.12.2009.pdf).
În baza Hotărârii de Senat nr. 163 din 18.04.2011, Departamentul de Învăţământ la Distanţă (DID) se transformă în Departamentul pentru Învăţământ la Distanţă şi Învăţământ cu Frecvenţă Redusă (DIDIFR), urmare a transferării programului de studiu Pedagogia Învăţământului Primar şi Preşcolar (PIPP), forma de învăţământ cu frecvenţă redusă (IFR), din cadrul Facultăţii de Ştiinţe Socio-Umane, în cadrul Departamentului de Învăţământ la Distanţă.
Departamentul IDIFR se organizează şi funcţionează în baza unui Regulament propriu, aprobat de Senatul Universităţii din Oradea.
Obiectivul principal al Departamentului IDIFR în colaborare cu facultăţile Universităţii din Oradea este:
- calificarea superioară universitară a absolvenţilor de liceu cu diplomă de bacalaureat, prin programe de studiu organizate la ID şi/sau IFR;
- specializarea la nivel postuniversitar, inclusiv prin studii aprofundate, masterat a absolvenţilor de învăţământ superior, la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă (IFR);
- formarea continuă, reconversia sau perfecţionarea profesională solicitată de diferite instituţii, firme etc., prin învăţământ la distanţă.
- Departamentul IDIFR colaborează cu facultăţile şi departamentele din cadrul Universităţii din Oradea pentru desfăşurarea programelor IDIFR în ceea ce priveşte planurile de învăţământ, programele analitice, cadrele didactice, baza materială.
Desfăşurarea programelor IDIFR se face sub directa coordonare a instituţiei de învăţământ superior, printr-un singur Centru de studiu local, fără a exista Centre de studiu –teritoriale.
Departamentul IDIFR este condus de un Director cu responsabilităţi manageriale în privinţa întregului proces IDIFR desfăşurat la nivelul universităţii, care este asistat de o echipă managerială şi administrativă.
Managementul programelor de studii ID/IFR se desfăşoară în Departamentul IDIFR al Universităţii din Oradea, a cărui activitate este subordonată universităţii şi care are în principal următoarele responsabilităţi:
- asigură accesul tuturor studenţilor înscrişi într-un program de studiu prin IDIFR la toate serviciile de suport specifice: asistenţă la înscriere (prin “Oficiile IDIFR” la nivel de facultate, facilităţi financiare (prin serviciile de specialitate ale Universităţii), asistenţă educaţională (prin tutorii de disciplină numiţi de la nivelul catedrelor de specialitate), livrarea resurselor de învăţământ (prin “Compartimentul de realizare şi distribuţie materiale didactice specifice”, acces la mijloace de comunicaţie (prin“Birou logistică e-Learning şi gestiunea resurselor didactice/administrare site IDIFR”, suport tutorial adecvat (prin tutorii consilieri), examinare corectă şi asigurarea înregistrărilor privind rezultatele obţinute şi consiliere profesională (prin tutorii de disciplină numiţi de la nivelul catedrelor de specialitate, Secretariatul Facultăţii şi Secretarul Şef al acestuia);
- asigură un sistem adecvat de rezolvare operativă a sesizărilor şi solicitărilor studenţilor înscrişi la IDIFR (prin Secretariatul Facultăţii şi Secretara Şefă a acestuia);
- asigură informarea adecvată şi corectă a studenţilor privind programele de studiu oferite şi tipul de diplome obţinute la absolvire, cerinţele de înscriere şi serviciile oferite, taxele de studiu şi costurile suplimentare (prin Compartimentul Comunicare, consiliere, marketing - promovare), tehnologiile educaţionale şi de comunicaţii utilizate (prin platforma e-Learning a Universităţii care poate fi accesată de pe pagina de Web a Departamentului şi care beneficiază de un curs on-line de utilizare, accesibil tuturor celor care se înscriu pe aceasta în conformitate cu procedura afişată), procedeele de examinare (în conformitate cu planul de învăţământ disponibil pe platforma e-Learning cât şi pe site-ul facultăţii, la secţiunea “Specializări” şi a Departamentului);
- asigură infrastructura de comunicaţie între studenţi, cadre didactice şi tutori, prin diferite mijloace: poştă, telefon, fax, e-mail, Internet, discuţii în grup facilitate de tehnologiile informaţionale (Ex: e-mail, Internet, discuţii în grup facilitate de tehnologiile informaţionale prin intermediul platformei e-Learning a Universităţii , care poate fi accesată de pe pagina de Web a Departamentului;
- asigură pregătirea permanentă în tehnologiile IDIFR a cadrelor didactice şi a personalului administrativ din universitate şi din centrele de studiu (prin întâlniri convocate periodic,);
- asigură resursele de învăţământ adecvate: materiale de studiu şi suporturi tutoriale, cărţi de referinţă, materiale educaţionale ajutătoare (prin “Compartimentul de realizare şi distribuţie materiale didactice specifice”), spaţii adecvate întâlnirilor periodice asistate, spaţii pentru studiu individual deschis la ore convenabile (existenţa unei săli pentru “Centrul de resurse şi documentare IDIFR”, având o suprafaţă de 60 m2, care ţin seama de necesităţile locale ale utilizatorilor, produse multimedia, reţele de calculatoare şi acces Internet;
- asigură derularea în condiţii optime a contractelor de parteneriat privind: desfăşurarea procesului educaţional IDIFR, producerea de resurse de învăţământ specifice IDIFR, utilizarea resurselor de învăţământ şi tehnologii de comunicaţie etc.
Directorii Departamentului
- de la înfiinţare, până în anul aprilie 2004 - Prof.univ.dr. Anca DODESCU
- aprilie 2004 – aprilie 2010 - Prof.univ.dr. Adriana TOMESCU
- aprilie 2010 – iunie 2012 - Conf.univ.dr. Adriana GIURGIU
- iulie 2012 - august 2015 - Prof.univ.dr. Mihai BERINDE
- septembrie 2015 - prezent - Prof.univ.dr. habil. Ioana Teodora MEŞTER